Energieffektivitet, kvalitet og design i verdensklasse

Zehnder Group ble etablert i 1895. I dag produserer selskapet produkter og systemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og innendørs luftrensing. Sammen med energieffektivitet styres selskapets produktutvikling av stilig design.

Navnet på dette sveitsiske familieeide selskapet er kanskje ikke kjent ennå i de nordiske landene, men mange av produktmerkene er velkjente på det internasjonale markedet, og noen har til og med oppnådd ikonisk status. Zehnder Group utvikler og produserer sine produkter i 14 av sine egne fabrikker og selger dem i mer enn 70 land. Exvent og Enervent Zehnder ble en del av gruppen for seks år siden. Alle Zehnder Group-selskapene har høykvalitets og avanserte produkter til felles. Det beskrives også med slagordet «Always the best climate». 

Andrei Leventcov har jobbet i Enervent Zehnders eksportsalg i over 10 år, og han er for tiden medlem av Zehnders internasjonale salgsteam.

– Enervent Zehnder er eksperten når det gjelder ventilasjonsløsninger i nordisk klima. Det er imidlertid fire forskjellige produktlinjer i Zehnder Group, hvor ventilasjon bare er en av dem.

I tillegg til å tilby komfortabel innendørsventilasjon, tilbyr Group dekorative radiatorer, varme- og kjøletak samt industrielle luftrensesystemer.

– Andre Zehnder-produkter får også sterkere fotfeste i de nordiske markedene, sier Leventcov.

Tre spesielle styrker

Vi spurte Andrei Leventcov hva som skiller Zehnders produkter fra andre på markedet.

– Jeg vil si det er tre kjernestyrker. For det første investerer Zehnder tungt i produktutvikling. Selskapets produktutvikling er drevet av energieffektivitet, men som et annet punkt har Zehnder hentet inn designere i verdensklasse for å hjelpe til i prosessen. Som et resultat er det premiumprodukter som dekker mer kresne smaker og for eiendommer der interiørdesign spiller en nøkkelrolle i beslutningstaking. Den tredje styrken er kvalitetskontroll og tilhørende prosesser, som er eksepsjonelle.

I følge Leventcov er Group stolte av å sikre at alle produkter fungerer feilfritt når de forlater en fabrikk. De samme Zehnder-standardene gjelder for alle fabrikker, uavhengig av landet de befinner seg i.

Kan en radiator være et kunstverk?

Andrei Leventcov påpeker at det er kulturelle forskjeller når det gjelder hvilke produkter som er populære og hvorfor.

– I Finland, Sverige og Norge har vi ofte gulvvarme på bad, noe som betyr at det ikke er behov for håndkleradiatorer. Disse er imidlertid veldig populære i mange andre europeiske land. En håndkleradiator på badet kan gi ekstra komfort og fungere som et designelement.

Han påpeker at det samme gjelder radiatorer generelt. I Norden er radiatorer ofte ganske enkle og for det meste hvite. De er med andre ord praktiske, men ikke spesielt dekorative.

– Sannsynligvis det mest kjente Zehnder-produktet er den ikoniske rørformede designradiatoren Charleston, utviklet på 1930-tallet. Den er markedsleder og finnes i ulike størrelser og farger. Dessuten er Zehnders Arteplano-radiatorer som ekte unik kunst.

– Når man blir kjent med produktene og ulike merker, begynner man å legge merke til dem overalt. For eksempel kan du finne Charleston-radiatorer på den nylig renoverte Helsingfors flyplass.

Er du interessert i å vite mer om Zehnders produkter? Du kan kontakte Andrei Leventcov på andrei.leventcov@zehndergroup.com eller salgsteamet på Exvent på post@exvent.no.