Når bedre inneklima er hovedmålet

Exvents autoriserte entreprenør, Energima, har vokst til et ledende inneklima- og energieffektiviseringskonsern i Norge, med fokus på servicekontrakter og langsiktige kunderelasjoner. Vi intervjuet Sebastian Bruhn fra Energima Bolig Service om deres hemmelighet bak suksess i markedet.

Grunnlagt i 2003, har Energimas drivkraft alltid vært å levere markedets beste løsninger. Denne strategien har utvilsomt vært svært vellykket da Energima-konsernet består av totalt 40 selskaper i dag. En av disse er Energima Bolig Service, som har spesialisert seg på varme-, ventilasjons- og kjøletjenester for boligbygg og borettslag.

– Vi har spesialiserte selskaper som driver med nybygg/renovering og service i Energima-konsernet. Det er åpenbart at personalet trenger annen kompetanse i servicebransjen enn på byggeplasser. Når du jobber i servicesektoren må du også være kreativ og i stand til å løse ulike problemer for byggeiere, sier Sebastian Bruhn, serviceingeniør i Energima Bolig Service.

God verdi for pengene

Sebastian Bruhn minner om at det i Norge siden 2010 har vært lovfestet at alle nye leiligheter skal ha ventilasjon. Det samme gjelder når en eldre leilighet er totalrenovert. Dette har naturlig nok påvirket hele markedet for byggtjenester. Nå for tiden, ettersom somrene blir varmere, er det også en økende interesse for kjølesystemer.

– Vi har samarbeidet med Exvent og Enervent Zehnder i omtrent 10 år. De har enestående service, så det har virkelig vært et enkelt valg for oss. I tillegg er Exvents produkter mer premium enn mange andre i markedet. Vi ønsker å gi våre egne kunder den beste servicen og de beste produktene, ikke nødvendigvis den billigste prisen. Jeg vil heller kalle det god valuta for pengene.

I følge Sebastian Bruhn har Exvent en no-nonsense og realistisk tilnærming når det gjelder testing og sertifisering av enhetene.

– Vi vet at vi kan stole på løftene fra Exvent om deres egne produkter. Dette er ekstremt viktig for oss som profesjonell kunde. For oss er det også viktig å vite at dersom noe går galt, får du rask hjelp fra produsenten. Med en slik partner trenger vi ikke krangle med kundene våre. Fornøyde kunder er tross alt det felles målet for oss alle.

Prikken over i’en betyr noe

Exvents aggregat har en roterende varmeveksler, som er den mest energieffektive teknologien på markedet. I tillegg til høy varmegjenvinning gir aggregatene også kjølegjenvinning om sommeren. Hvor viktig er dette i Norge?

– Selvfølgelig er teknologien viktig. Likevel tror jeg det er helhetsopplevelsen som skiller produktene fra hverandre. Det er kvaliteten på produktet som betyr mest for norske kunder, sammen med lang levetid. Exvents aggregat har tykk plating og bedre isolasjon. Produktene produseres i Finland, noe som naturligvis er en fordel.

Og til slutt. Hva er hemmeligheten bak Energimas suksess?

– Våre folk. Vi tar vare på våre ansatte. Vi har en flat struktur der alle behandles likt. Det er slik den beste kundeservicen skapes, bekrefter Sebastian Bruhn.